Novinky

Jirka Hyner: test nový Peugeot 308

PEUGEOT 308: Francouzská ozdoba letošní ankety Car of the Year…

Nový Peugeot 308 byl pro mě příjemným překvapením. Nejnovější generace francouzského elegána má skvělý design, který odkazuje na model střední třídy označený 508. Na karoserii ubylo oblých hran a auto se tváří konzervativněji, ovšem je to ku prospěchu věci. Jde o první Peugeot postavený na modulární platformě koncernu PSA.

Interiér je v duchu minimalistického stylu a je pro Peugeot přímo revoluční, konečně posuďte na snímcích sami. Palubce dominuje malý volant, výborně mi padl do rukou. Kaplička s budíky je jakoby nad samotným volantem v zorném poli řidiče, konečně využívá ho už menší 208, a mi vyhovuje bez výhrad.

Audio, palubní počítač i třeba topení ovládáte přes velký centrální dotekový displey, jenž je natočen prakticky k řidiči. Jen mi vadila poměrně nízko umístěná středová loketní opěrka. Dopředu jde posunout jen když je zatažená ručka ruční brzdy.

Kabina je prostorná a vzdušná. Dominují zde kvalitní materiály a precizní zpracování, jako u prémiových vozů. Zavazadelník disponuje objemem 420 litrů, s dalším místem pod krytem zavazadlového prostoru dokonce 470 litrů. Líbí se mi, že v pátých dveřích jsou zevnitř štěrbiny pro ruce, tedy když člověk zavírá kufr, tak se neumaže.

Zastavme se u jízdních vlastností. Podvozek je nastaven optimálně, na hranici komfortu a sportovní jízdy. Výtečně tlumí příčné nerovnosti i koleje. Je nesrovnatelný s předešlým modelem 307. Je to úplně jiné kafe, máte totiž pocit jistoty jako vlak v kolejích. Jen je cítit elektrický posilovač a odezva od řízení není tak přesná (něco podobného nastalo u Fordu Focus, jenž ho začal v rámci globalizace modelu rovněž využívat). Auto se ovšem příjemně řídí a “Pežoťáci” budou asi nadšeni. Úplně zmizel gumový chod převodovky, spojka je měkká a krásně vyladěná, řadíte proto s absolutní lehkostí.

Po dvou dnech testování mi palubní počítač ukazoval průměrných 5.7 litru Naturalu na sto kilometrů, což je na benzínovou přeplňovanou 1.6 příjemný údaj.
Motor 1.6 THP má 125 koní a 200 Nm točivého momentu. Velmi ochotně jde po plynu. Upozorňuji, že jsem se nenechával zlákat ekonoměrem, který mi mnohdy už v osmdesáti radil přeřadit na šestku. Chtěl jsem totiž vědět, kam se dostanu se spotřebou při sportovní jízdě. Přátelé, to ovšem neznamená, že jsem jezdil brzda – plyn.
Testovaná 308 v prostřední výbavě Active, kterou jsem testoval vychází na necelých 406 tisíc, včetně hlavního dotekového displeje. Nejvyšší výbava Allure má hlavní světlomety s LED technologií. Diesel 1.6 HDI Access koupíte od 392 tisíc. Základní benzínový tříválec 82 koní startuje na ceně 320 tisíc korun.

O kvalitě asi v tomto případě nelze diskutovat. Peugeot 308 totiž zaujal motoristické novináře z celé Evropy, protože je mezi 7 finalisty letošní ankety Car of the Year 2014. Jirka Hyner