Novinky

Historie značky Ford, jednoho z králů automobilového trhu

sdilej
Tisk

Zrod jedné z nejvýznamnějších automobilových značek na světě se datuje na samý počátek 20. století, do listopadu roku 1901, kdy americký podnikatel Henry Ford zakládá společnost Henry Ford Company. Z té ale rok nato odchází i s právy na používání jména společnosti, ze které se tak stává firma Cadillac Motor Company.

Henry pak, konkrétně 16. června 1903, založil Ford Motor Company. Ta záhy společně s firmami Chrysler a General Motors vytvořila takzvanou detroitskou „velkou trojku“, která v té době prakticky ovládala celý americký automobilový trh.

 

Kvalita a inovace na prvním místě

Produkce značky nebyla zpočátku nijak masová, Henry & spol. si zakládali spíše na kvalitě než na kvantitě. A kvalitu reprezentovaly i (někdy poměrně výrazné a významné) detaily, kterými svá auta Ford vyšperkovával. Například v roce 1908 vyjel z fabriky vůz pojmenovaný jako Model T, který měl jako první automobil sklápěcí střechu, v roce 1930 pak výrobci představili Model A, první auto s neprůstřelnými skly v oknech.

Do dlouhé řady zlepšováků, vynálezů a inovativních detailů, které postupně přebírali i další výrobci, pak patří třeba také „miskový“ tvar volantu, osmiválcový motor z jednoho odlitku, bezpečnostní pásy na zadních sedadlech, „dětské“ dveřní zámky nebo indikátor zapnutého pásu. Ford také jako první začal v roce 1954 s takzvanými crash testy.

 

Jednoduchost výroby na druhém místě

Vraťme se ještě na okamžik k osudovému Modelu T. Ten se kromě revolučního designu zapsal do historie rovněž jako automobil, který díky své cenové dostupnosti odstartoval masovou motorizaci světa. Mohla za to opět vynalézavost pana Forda. Díky postupným inovacím došlo v jeho závodech postupně k používání univerzálních součástek a zavedení montážních linek a pásové výroby. Proces samotné produkce aut se tak neuvěřitelně zjednodušil a zrychlil. Modelu T se do roku 1927 vyrobilo neuvěřitelných 15 milionů kusů.

 

Ford není jenom Ford

Se jménem Henryho Forda bylo během historie (a v mnohých případech dodnes je) spojeno velké množství dalších značek. Pod jeho křídla patřila rovněž značka luxusních vozů Lincoln anebo Mercury, coby mezistupeň mezi drahými lincolny a úspornými fordy. Fordům patřilo nebo dosud patří 25% podíl v Mazdě a značky Aston Martin, Jaguar, Land Rover nebo půjčovna Hertz.