Novinky

Peugeot 306 Cabrio Pininfarina

sdilej
Tisk

Elegance, která nestárne

Pokud Vám nic neříká název Pininfarina, tak vězte, že se jedná o jednu z nejznámějších italských společností zaměřující se na design a vývoj karoserií pro automobily. Právě z této dílny pochází i Peugeot 306 Cabrio a rozhodně se nejednalo o první velice povedený vůz se lvem ve znaku. Firma vůz nejen navrhla, ale postarala se také o jeho výrobu. Světu byl tento kabriolet představen počátkem roku 1994 a ani po letech neztrácí nic ze své elegance. Značka Peugeot patří dlouhodobě k významným výrobcům kabrioletů a vozem Peugeot 306 Cabrio navázala na 205 Cabrio.

 


 

Výběr mezi dvěma motory

Kabriolet je auto, které nepatří k běžnému zboží, takže ani jeho výbava není zcela běžná.  V porovnání s výchozí verzí je sice Cabrio vždy o něco horší, neboť „přeměna“ na kabriolet se neobejde bez podstatného snížení torzní tuhosti skeletu, ale řidiče potěší bohatá výbava či řada atraktivních doplňků. S touto změnou souvisí i dodatečné zesílení výztuhami podlahové plošiny a ve výsledku se mění i váha modelu. Výrobce se proto rozhodl použít k pohonu spíše větší agregáty z motorového portfolia. A tak se stalo, že až do června 1996 si zájemci o tento atraktivní vůz mohli vybrat mezi menší 1.8 nabízející výkon 74 kW nebo větší 2.0 s výkonem 89 kW z řady XU. V červnu 1996 nabídku motorů obohatila menší 1.6 z řady TU s výkonem 65 kW.

To samozřejmě nebylo jediné odlišení. Jako další příklady si můžeme uvést rozdílnou výbavu. Zatímco 1.8 byla vybavena běžnými sedadly, převzatými z obyčejné třídveřové verze, výkonnější dvoulitr se pyšnil anatomickými sedadly z verze XSi, případně ještě výkonnější S16 (GTI). Dalším odlišením z hlediska výbavy byla u dvoulitru imitace dřeva, vsazená do středového panelu palubní desky.

Zlepšení výkonu

V roce 1997 prošla řada 306 výraznou modernizací, v rámci níž dostala nové 16ventilové motory, které vznikly tak, že na stávající litinový blok byla nasazena nová dvouvačková šestnáctiventilová hlava. Když k tomu připočteme ještě modernizaci vstřikování, výkon vzrostl v případě 1.8 na 81 kW, u dvoulitru na 98 kW. I přesto, že výroba 306 Cabrio byla ukončena až v říjnu 2002, nikdy se pod její kapotou neobjevily modernější 1.8 a dvoulitry. Přitom právě ty debutovaly ve druhé polovině roku 1999.

Při modernizaci došlo také na retuše palubní desky, která má jiné výplně dveří a střední panel protažený plynule do toho pod řadicí pákou. Rekonstrukcí prošel i skelet karosérie a to v rámci celé řady. Většina verzí již měla od té doby ve výbavě dva airbagy (u řidiče zaveden od roku 1994).

Vystoupení z řady

Peugeot 306 Cabrio byl prvním novodobým kabrioletem neprémiové značky, jenž nevyužíval takzvaný ochranný oblouk který karosérii příčně vyztužuje. To znamenalo velkou změnu, protože v dobách 306 Cabrio byly otevřené verze, odvozené od běžných modelů, až na výjimky tímto obloukem opatřeny. Úkolem tohoto oblouku bylo zejména zajistit větší šanci na přežití v případě převrácení vozu a byl na něm také ukotven horní průvlak bezpečnostních pásů. Milovníci kabrioletů však oblouk odmítali, neboť výrazně narušoval boční linii vozidla. V případě převrácení byla posádka 306 Cabrio stačit rám čelního skla, který je pro tento účel obzvláště zpevněný.svěřena do péče výhradně rámu čelního skla. Ano, rám byl sice výrazně zesílen, otázkou však zůstává zda natolik, aby při převržení vozidla odolal.