Novinky

Ekologický Ford

sdilej
Tisk

Ford bude obsahovat rajčata aneb další stupeň ekologie

Na první pohled to zní jako nesmysl – co můžou mít společného automobily a rajská jablíčka? Zatím nic, ale jestli vše půjde podle plánu, dosáhne automobilka Ford brzy dalšího milníku ve své snaze o propojení ekologie, trvalé udržitelnosti a automobilového průmyslu a do svých vozů bude zabudovávat komponenty, k jejichž výrobě se použijí právě rajčata.

Rajský plast

Společnost Ford Motor Company se při této příležitosti spojila s jedním z nejvýznamnějších producentů kečupu, firmou H. J. Heinz Company. Cílem jejich vzájemné spolupráce má být vznik stoprocentního rostlinného („rajského“) plastu.

K jeho výrobě by se měly využívat slupky, semínka, stopky a další části rajčat, které se během vaření kečupu nezpracovávají. Kromě zřejmé ekologické roviny, tedy faktu, že Ford bude recyklovat odpad, by měl být cílem ještě druhotný ekologický důsledek: rostlinný plast by měl být mnohem lehčí než dosud používané materiály, k pohonu automobilů tak bude spotřebováváno méně paliva, a bude tak vznikat méně emisí, čímž se bude zmenšovat takzvaná ekologická stopa.

„Tato strategie trvalé udržitelnosti vychází z našeho závazku ‘reduce, reuse and recycle’, tedy snížit, znovu využít a recyklovat,“ prohlásila vedoucí oddělení zabývajícího se ve Fordu výzkumem plastů Ellen C. Lee.

ford-heinz-sustainability

 

Sója, kokos, mince, jak se to rýmuje…

FordTomato

Proces výroby „rajského“ plastu je sice teprve v plenkách, výzkumníci obou společností teprve zkoumají nejvhodnější způsob transformace slupek rajčat v pevný a lehký materiál, ovšem co se týče spojení ekologie a automobilky Ford, není tento případ zdaleka první.

Společnost se za účelem recyklace odpadů k výrobě komponentů do svých aut spojila s firmami jako The Coca-Cola Company, Nike Inc. nebo Procter & Gamble.

V současnosti ve svých vozech využívá osm takzvaných biomateriálů: koberce a tkaniny tvoří recyklovaná bavlna (džíny a trička), součástí kompozitních materiálů je kokos, výplň sedaček tvoří pěna ze sójového oleje.

Kromě plastu z rajčat se nyní ve Fordu také rozjíždějí experimenty zkoumající třeba využití dužiny z pampelišek a měsíčků při výrobě gumových komponentů a pneumatik nebo zpracování starého oběživa k výrobě zásobníků na mince a drobnosti.

Samostatnou kapitolou technologické inovace vozů Ford jsou pak motory EcoBoost. Nižší emise CO2, až o 20 % nižší spotřeba v porovnání s jinými motory a zároveň zvýšení požitku z jízdy motorům EcoBoost dvakrát po sobě, v letech 2012 a 2013, zajistily titul motor roku. Automobily s tímto motorem si můžete přijet vyzkoušet i k nám.